نام و نام خانوادگی : سمیه قطبی نسب

سمت : مدیر مرکز

مدرک تحصیلی : کارشناسی ارشد

رشته تحصیلی : آموزش جامعه نگر

پست الکترونیک :

 

 

 

 

 

             

نام و نام خانوادگی : فاطمه مرادی

سمت : مربی(کارشناس بهداشت محیط)

مدرک تحصیلی : کارشناسی

رشته تحصیلی : مهندسی بهداشت محیط

پست الکترونیک :

 

شرح وظایف مدیر مرکز

  • سرپرستی امور فنی و اداری مرکز
  •  تهیه برنامه عملیاتی سالیانه مرکز آموزش بهورزی با همکاری مربیان
  •  همکاری در تهیه و تنظیم بودجه مرکز و نظارت بر هزینه آن و پیگیری تامین اعتبار مورد نیاز مرکز
  •  ابلاغ شرح وظایف کارکنان تحت سرپرستی
  • پی گیری تشکیل کمیته پذیرش بهورز شهرستان و انجام وظایف مربوط به دبیری کمیته
  •  برنامه ریزی آموزشی با همکاری مربیان در هر پایه آموزشی و نظارت بر اجرای آن
  • نظارت بر نحوه تدریس مربیان و کنترل طرح درس روزانه , کلی , چک لیست آموزشی و ارزیابی آموزشی مربیان
  • مشارکت در آموزشهای نظری عملی و کار آموزی 
  • نظارت بر طرح سوالات امتحانی و تصحیح اوراق و نظارت بر ثبت کارنامه و معدل گیری
  • برنامه ریزی و نظارت بر نحوه اجرای برنامه های امتحانی پایان هر پایه و امتحان نهایی
  • فراهم نمودن تسهیلات لازم برای آموزش نظری عملی و کارآموزی از نظر تامین فضا و وسایل کمک آموزشی با همکاری -
  • مرکز بهداشت شهرستان
  • پیگیری امور رفاهی فراگیران/کارآموزان بهورزی
  • تشکیل شورای مربیان و تنظیم برنامه مدون برای برگزاری جلسات آن حداقل ماهی یک بار
  • نظارت بر رفتار و انظباط فراگیران و کارآموزان بهورزی در محیط مرکز و عرصه های کار آموزی با همکاری مربیان
  • نظارت برحسن انجام وظیفه مربیان و کارکنان , ارزشیابی سالانه آنان و برنامه های ارتقاء شغلی
  • برگزاری آزمون های ماندگاری اطلاعات جهت ارزشیابی برنامه های بازآموزی بهورزان با هماهنگی و مشارکت کارشناسان
  • ستادی مرکز بهداشت شهرستان
  • تحلیل نتایج آزمونها و ارائه طرحهای مداخله ای آموزشی به منظور ارتقاء برنامه های آموزشی
  • برنامه ریزی جهت انجام نیاز سنجی آموزشی از بهورزان شاغل و مراقبین سلامت و اعلام نتایج به واحدهای ستادی
  • انجام وظایف مربوط به دبیری کمیته ی آموزش وبازآموزی
  • اجرای برنامه آموزش بدو خدمت نیروها با همکاری و هماهنگی با کارشناسان ستادی
  • نظارت و ارزشیابی دوره های آموزشی در حین اجرا و بعد از پایان دوره به منظور تجزیه و تحلیل و رفع نارسائی ها و بهبود وارتقاء برنامه های آموزشی
  • تامین منابع آموزشی براساس سرفصل دروس ازطریق واحدهای ستادی
  • انجام وظایف مربوط به رابط فصلنامه بهورزشهرستان به عنوان یک رسانه در بازآموزی مداوم بهورزان
  • برنامه ریزی و نظارت جهت برگزاری مراسم بزرگداشت روز بهورز ، انتخاب بهورزان و مربیان نمونه و اعلام نتایج به مرکز بهداشت شهرستان
  • شرکت در جلسات شورای کارشناسی مرکز بهداشت شهرستان و ارائه گزارش پیشرفت برنامه های مرتبط با مرکز آموزش بهورزی
  • پیگیری تشکیل شورای بهورزی و انتقال مسائل و مشکلات بهورزان به رئیس مرکز بهداشت شهرستان و تلاش در جهت حل مشکلات آنها
  • مشارکت در پایش عملکرد کارکنان مراکز بهداشتی درمانی به اتفاق تیم کارشناسی
  • برنامه ریزی و نظارت مستمر بر نحوه عملکرد خانه های بهداشت دانش آموزی و آموزشی
  • ارسال نتایج گزارش بازدید مربیان به مرکز بهداشت شهرستان و پیشنهاد تشویق و تنبیه کارکنان
  • مشارکت فعال در کمیته های علمی و اجرایی مرکز بهداشت شهرستان
  • همکاری با مرکز بهداشت در راه اندازی خانه های بهداشت آموزشی ودانش آموزی
  • ارائه نظر کارشناسی درخصوص موارد اداری مرتبط با بهورزان شاغل درصورت درخواست
  • مشارکت در پژوهش در عرصه های بهداشتی درمانی
  • تنظیم برنامه های بازدید علمی ، فرهنگی ، اجتماعی برای فراگیران /کارآموزان بهورزی و مربیان
  • شرکت فعال دراجرای برنامه های ادغام یافته در نظام شبکه
  • برنامه ریزی و اجرای برنامه آموزش بهورز ماما و ماما روستادرمناطق خاص(
  • مشارکت در برگزاری دوره های کارورزی، کارآموزی دانشجویان علوم پزشکی
  • انجام سایر امور محوله زیر نظر مسئول مافوق
 
 

وظایف مربیان مرکز آموزش بهورزی

  •  مشارکت در مراحل پذیرش بهورز
  •  همکاری با مدیر مرکز در تدوین برنامه ریزی آموزشی
  •  مشارکت در اجرای برنامه های آموزشی کارکنان نظام سلامت
  •  برنامه ریزی، اجرا و ارزشیابی دوره آموزش بهورزی بر اساس کوریکولوم آموزشی مطابق فصل سوم آیین نامه
  •  تهیه طرح درس و چک لیست آموزشی و چک لیست ارزشیابی مهارتهای خروجی فراگیرانکارآموزان
  •  حضور فعال در روستاهای اصلی و اقماری به همراه فراگیرانکارآموزان در برنامه های بازدید منازل و مراقبت های
  • بهداشتی و غیره و ارائه گزارش به مدیر
  •  شرکت در اجتماعات روستایی و جلسات شورای بهداشت به منظور توجیه و جلب مشارکت مردم در برنامه های بهداشتی
  • همکاری در تنظیم مدارک و پرونده آموزشی فراگیرانکارآموزان و اوراق امتحانی و اسناد
  •  مشارکت در برنامه آموزش بدو خدمت کارکنان نظام سلامت
  •  همکاری با مدیر مرکز در برنامه های ادامه تحصیل بهورزان )دیپلم کاردانش و ....(
  •  حضور فعال در جلسات بازآموزی و نوآموزی برنامه های جدید نظام سلامت
  •  همکاری در برنامه های بازآموزی از طریق فصلنامه بهورز و مشارکت در برگزاری آزمونهای فصلنامه
  •  نظارت بر فعالیت بهورزان فارغ التحصیل همراه با تیم های کارشناسی مرکز بهداشت شهرستان
  •  همکاری با مدیر دربرنامه ریزی و اجرای بازدیدهای علمی، فرهنگی، اجتماعی برای فراگیرانکارآموزان
  • مشارکت فعال در جلسات شورای مربیان و ارائه راه حل در مورد مشکلات فردی و آموزشی فراگیرانکارآموزان و
  • همکاری درحل مشکلات فنی و اداری مرکز آموزش بهورزی
  •  برنامه ریزی و نظارت بر خانه های بهداشت دانش آموزی و آموزشی
  •  همکاری با مدیر مرکز در راه اندازی خانه های بهداشت دانش آموزی جدید
  •  مشارکت درتهیه منابع آموزشی
  •  همکاری در برگزاری جشن بهورزی و انتخاب بهورز نمونه
  •  مطالعه و بررسی پیشرفت های علمی به منظور روز آمد کردن مواد آموزشی
  •  همکاری با مدیردرخصوص مسائل انظباطی و اخلاقی فراگیرانکارآموزان
  •  معرفی فراگیرانکارآموزان به مردم و شورای اسلامی روستا با همکاری مسئول مرکز بهداشتی درمانی مربوطه
  •  همکاری در اجرای برنامه آموزش بهورز ماما و ما ما روستا در مناطق خاص
  •  مشارکت در اجرای کارآموزی و کارورزی دانشجویان علوم پزشکی
  •  انجام سایر امور به پیشنهاد مدیر مرکز               

اهداف و برنامه های مرکز آموزش بهورزی

الف -  پذیرش بهورز

ازطریق همکاری با کمیته ی پذیرش معاونت بهداشتی و کمیته ی آزمون دانشگاه و با تشکیل کمیته پذیرش بهورز شهرستان با حضور : رئیس مرکز بهداشت شهرستان ،مدیر مرکز آموزش بهورزی،کارشناس مسئول گسترش مرکز بهداشت شهرستان ،مسئول حراست و مسئول کارگزینی مرکز بهداشت شهرستان به منظور:

۱ - تعیین روستاهای دارای اولویت از نظر جذب و پذیرش بهورز

۲ -  بررسی پستهای بلاتصدی بهورزی و پیش بینی خروجی های بهورزی در ۲ سال آتی با احتساب ۳۰ سال خدمت

۳ - اعلام نیاز وتعیین اولویت ها به حوزه معاونت بهداشتی و مرکز بهداشت استان و درخواست مجوز جذب بهورز

۴ - اطلاع رسانی در خصوص پذیرش بهورز بومی در روستاهای مورد نظر و توجیه برنامه در روستاهای اصلی و قمر خا نه های بهداشت و جلب همکاری مردم ، رئیس و اعضای شورای اسلامی ، معتمدان محلی ، خانواده ها و غیره از طریق مراجعه مستقیم مدیر ،مربیان و کارشناسان واحد گسترش مرکز بهداشت شهرستان و نشر آگهی در مساجد، خانه بهداشت ،مرکز بهداشتی درمانی ، اماکن عمومی و غیره برابر دستور العمل های صادره از سوی کمیته پذیرش معاونت بهداشتی پس از اخذ مجوز و مشخص شدن روستاهای الویت دار

۵ - جمع آوری و بررسی مدارک مورد نیاز داوطلبان، تائید بومی بودن و سکونت در محل داوطلبان ، تنظیم پرونده و ارسال اسامی واجدین  شرایط به کمیته پذیرش معاونت بهداشتی دانشگاه

توضیح : در هر دانشگاه و با توجه به مصوبات کمیته آزمون ، بر حسب شرایط و امکانات دسترسی داوطلبان به اینترنت در خصوص نحوه ثبت نام و ارسال مدارک به صورت الکترونیک و یا دستی تصمیم گیری و مراتب به کمیته پذیرش شهرستان ابلاغ خواهد شد

۶ - همکاری و هماهنگی در برگزاری آزمون کتبی و مصاحبه با توجه به اعلام کمیته پذیرش معاونت بهداشتی و کمیته آزمون دانشگاه

- پی گیری دریافت اسامی پذیرفته شدگان برای ثبت نام و تکمیل پرونده در مرکز آموزش بهورزی

۸- فراهم نمودن تسهیلات لازم برای سنجش سلامت فراگیران/کارآموزان بهورزی در زمان ثبت نام و قبل از شروع دوره آموزشی

ب - آموزش وتربیت فراگیران * کارآموزان بهورزی**

۱- اجرای برنامه های آموزش نظری– عملی و کار آموزی و ترتیب حضور فعال و مستمر مربیان در کلیه مراحل آموزشی

۲ - پی گیری امور رفاهی فراگیران /کارآموزان بهورزی

۳ - برنامه ریزی آموزشی پایه اول و دوم ) نظری عملی و کارآموزی(

۴ - تهیه و تدوین طرح درس روزانه و کلی ، چک لیست های آموزشی و مهارتی بر اساس آخرین دستورالعملها

۵ - برگزاری آزمون های پایان هر پایه و مشارکت در آزمون نهایی -

۶ - ارزشیابی مستمر و پایانی

۷ - نظارت مستمر بر فعالیت پرسنل خانه های بهداشت آموزشی و دانش آموزی

۸ - تامین محیط سالم اجتماعی برای فراگیران / کارآموزان در حال تحصیل و نظارت بر رفتار و انظباط آنان

۹ - بر پایی اردوهای علمی ، فرهنگی ، تفریحی فراگیران/ کارآموزان بهورزی در معیت مربیان

۱۰ - اجرای آموزش عملی و کارآموزی کمکهای اولیه و...... در بیمارستان

تذکر۱ : فراگیران بهورزی با مدرک تحصیلی دیپلم پس از قبولی در آزمون استخدامی برای طی دوره دو ساله آموزش بهورزی پذیرفته می شوند.

تذکر۲ **: کارآموزان بهورزی با مدرک تحصیلی فوق دیپلم پس از قبولی در آزمون استخدامی برای طی دوره تطبیقی شش ماهه مهارت بهورزی پذیرفته می شوند

ج - آموزش و بازآموزی کارکنان نظام سلامت

۱ - حضور فعال در جلسات آموزشی و بازآموزی دوره های آموزشی در مرکز بهداشت شهرستان و استان

۲ - برگزاری برنامه آموزشی دوره آموزش بهورز ماما، ماما روستا )درمناطق خاص( -

۳ - بر نامه ریزی جهت آموزش حضوری و غیر حضوری مراقبین سلامت خانواده بر اساس آخرین دستور العمل های برنامه و صدور گواهی های لازم بر اساس فرمت های ابلاغی

۴ - برنامه ریزی جهت ارتقاء مستمر مهارتهای آموزشی بهورزان با استفاده از نظرات اصلاحی و تجزیه وتحلیل نتایج کارگاه های آموزشی برگزار شده

۵ - برنامه ریزی و آموزش بدو خدمت کارکنان بهداشتی درمانی شامل اجرای برنامه ریزی آموزشی تعیین سرفصل و ساعت مورد نیاز تهیه پکیج آموزشی و صدور گواهی با مشارکت واحد های کارشناسی مربوطه

۶ -  مشارکت در برنامه ریزی و بازآموزی سایرکارکنان نظام سلامت در قالب کمیته آموزش *

۷ - طراحی و برنامه ریزی و اجرای برنامه های آموزش غیر حضوری ) از راه دور ( بهورزان به ویژه در قالب آزمونهای فصلنامه بهورز

۸ - ارتقاء مهارت های آموزشی مربیان وسایرکارکنان

۹ - شرکت درجلسات ادغام برنامه های جدید و همکاری و مشارکت در اجرای برنامه ها و انتقال آموزشها به سایر رده ها

۱۰ - هماهنگی جهت تشکیل کمیته آموزش* شهرستان ) متشکل از رئیس مرکز بهداشت شهرستان , مدیر مرکز آموزش بهورزی، کارشناسان ستادی بر حسب مورد،رابط آموزش و بازآموزی(

۱۱ - مشارکت در برگزاری دوره های کارورزی، کارآموزی دانشجویان علوم پزشکی

تذکر۱*: شرح وظایف کمیته مزبور به پیوست شماره ۱ آمده است و رئیس کمیته آموزش ،رئیس مرکزبهداشت شهرستان و دبیر کمیته مدیر مرکزآموزش بهورزی می باشد .

 

 

 

د - سایر وظایف

۱ - برگزاری مراسم بزرگداشت روز بهورز با همکاری سایر واحد های ستادی

۲ - انتخاب بهورز و مربی نمونه براساس چک لیست )پیوست شماره۲ )

۳ - تشکیل شورای بهورزی براساس آیین نامه ی مربوطه) پیوست شماره۳)

۴- مشارکت در پایش های گروهی مرکز بهداشت شهرستان از خانه های بهداشت، مراکز بهداشتی درمانی روستایی ، پایگهاه ههای سلامت و مراکزسلامت جامعه

۵ - اعلام زمان راه اندازی خانه بهداشت دانش آموزی و برآورد تجهیزات لازم و اعلام مراتب به مرکز بهداشت شهرستان و همکاری در تجهیز و راه اندازی خانه های بهداشت دانش آموزی

۶ - تمهید مقدمات دریافت دیپلم کار دانش بهورزان متقاضی )براساس پیوست شماره ۴)

۷ - ارائه نظر کارشناسی درخصوص امور اداری مرتبط با بهورزان شاغل ) درخواست نقل و انتقال ، ادامه تحصیل و تغییر عنوان ( درصورت درخواست بر اساس ضوابط و مقررات جاری

۸ - مشارکت در برنامه های پژوهش در عرصه های بهداشتی درمانی

تاسیس و راه اندازی مرکز آموزش بهورزی بر اساس طرح گسترش شبکه های بهداشتی درمانی و با مجوز کتبی از معاونت بهداشت وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی خواهد بود .

تبصره ۱ : با توجه به لزوم استقرار مراکز آموزش بهورزی بر اساس طرحهای گسترش در شهرستانها و وظایف پیش بینی شده برای مراکز مذکورو لزوم اجرای برنامه های آموزش مراقبین سلامت ، باز آموزی کارکنان نظام سلامت و آموزش بدو خدمت نیروها ، مراکز آموزش بهورزی در نبودفراگیران /کارآموزان بهورزی نیز باید فعالیت های آموزشی و بازآموزی خود را کماکان ادامه دهند .

تبصره ۲ : مرکز آموزش بهورزی حداکثر دو دوره در سال می تواند پذیرش داشته باشد . ظرفیت هر دوره نباید بیشتر از ۲۰ نفر و کمتر از ۵ نفرباشد.)باتوجه به شرایط جغرافیایی دانشگاه(

تبصره ۳ : درمورد کارآموزان بهورزی با مدرک فوق دیپلم ، حداکثر و حداقل ظرفیت دوره مطرح نیست.

بودجه واعتبارات مرکزآموزش بهورزی

مسئولیت راه اندازی، تامین اعتبار وتجهیز و بهبود استاندارد مراکز آموزش بهورزی بر عهده معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است

تبصره ۱ : هزینه های جاری و نگهداری مراکز آموزش بهورزی از محل اعتبارات جاری دانشگاه تامین می شود که همه ساله باید در بودجه بندی پبش بینی، تخصیص و به شهرستانها ابلاغ گردد .

تبصره ۲ : هزینه تربیت بهورز نیز همزمان با دریافت مجوز پذیرش بهورز باید در بودجه بندی پبش بینی شده و قبل از شروع دوره آموزشی به شهرستانها تخصیص و ابلاغ گردد.